Statistikverktyg jämfört med säljverktyg
Google Analytics är ett statistikverktyg som kan visa besöksstatistik på webbplatsen. Google Analytics är ett verktyg man kan lära sig och där man själv genom att skapa olika kriterier kan ta fram statistik som kan presenteras i tabeller och grafer för att visa olika aspekter av webbplatsens statistik.
Vad är syftet med tjänsterna?
Kundvisaren och Google Analytics är skapade med helt olika syften. Kundvisaren för att skapa ett underlag med relevanta leads att sälja till. Google Analytics är framtaget som ett verktyg som skall användas för att ta fram statistik som kan ligga som underlag för annonsering med Googles annonser, Adwords. Och som ett verktyg för Adwords är det användbart och rekommenderas av Google.
Vad är skillnaden mellan Kundvisaren och Google Analytics?
Den stora skillnaden mellan Kundvisaren och Google Analytics är förutom syftet att i Google Analytics får ni statistik om webbplatsen. Ni kan lära er att skapa rapporter som t.ex. kan visa vilka företag som besökt er, vilka sökord som använts osv. Presenterat som statistik. Ni kan exempelvis skapa en rapport för att se vilka 100 företag som senast besökt webbplatsen.
Ni kan skapa en rapport för att se vilka de senaste 100 sökorden är eller vilka de senaste 100 orterna som besöken kommer ifrån. Det kan vara intressant information om man vill veta var man bäst bör placera och synas med sina Adwords-annonser på Google. Men tyvärr inte användbart om man vill använda det som underlag för att sälja. Ni vet nämligen inte vilket företag som använt vilket sökord eller varit inne på vilken sida och då vet ni heller inte vem som är intresserad av vilken produkt.